Vegetarisk Chili con carne

 
Idag provade vi äta vegetarisk Chili con carne här hemma. Precis samma rätt som jag visade er här om veckan fast vegetrasikt. Det var spännande att prova något nytt (även fast det smakade precis likadant som med nötkött i) och jag kunde njuta betyligt mer av maten när det inte var kött i den. Vi köpte Hälsans kök's veganska färs på Coop, superenkel att tillaga och smakande verkligen fräscht!

Jag har ganska svårt för kött och har haft det så länge jag kan minnas, dels för att jag anser att djurhållningen (i sverige och andra länder) inte alltid håller måtten men och att jag inte är speciellt förtjust i smaken. Fläskkött äter jag inte alls och har inte gjort det på ett par år. Jag har däremot inga planer på att bli vegetarian i dagsläget även fast jag haft de tankarna länge, men jag vill och ska börja äta betyligt mer vegetariska rätter. Jag kommer aldrig ta bort köttet från Miliam för att jag anser att han själv ska få ta det besultet när han är tillräckligt stor nog att bestämma sådant själv. Han kommer att vara med och äta vegetariskt på de måltiderna när det serveras, för enda gången vi äter olika rätter är när han får fläskkött.

Fler vegetariska maträtter kommer definitivt att visas upp här på bloggen och jag hoppas att ni gillar det! 
Hur tänker ni kring det här med kött? Äter ni vegetraiskt ibland hos er eller funderar ni på att börja med det?

En nöjd liten kille som tyckte maten var toppen!
1 Sara's:

skriven

Jag äter vegetariskt sedan ett par månader tillbaka, dock äter jag fisk och kyckling eller annat fågelkött ibland, så kan alltså kalla mig demivegetarian.
Märker också av att jag har en mycket bättre magkänsla när jag håller köttet borta, än när jag äter kött.

2 Malin:

skriven

Det är så kul att det finns så bra alternativ för vegetarianer också!

Svar: Ja verkligen! Det går såå mycket framåt på den biten vilket är enormt bra!!
Mamma till Miliam ♥

3 Tove:

skriven

Jag är väldigt intresserad av närodlat och ekologiska produkter. Jag skulle nästan påstå att jag kan äcklas av till exempel kött ifrån andra länder. Jag vill veta vad mitt kött innehåller och vad djuret åt när det levde.
Så en älg som min pappa skjutit och styckat själv har jag inga problem med, men jag undviker i största möjliga mån kött som inte är ifrån Sverige. Helst vill jag köpa kött ifrån Jämtland, här där jag bor.
Chili Sin Carne ;) (chili UTAN kött)!

Svar: Låter väldigt klokt av dig tycker jag, jag kan bara njuta av kött när jag vet exakt vart det kommer ifrån. Är på en gård på Gotland ofta sommartid och där slaktas det både gris, får och jagas rådjur. Supergott kött som man kan njuta av, för djuren har haft det så bra ett djur kan ha det! Åh tusen tack hade ingen aning om att det hette så när det var utan kött!
Mamma till Miliam ♥

4 Sara:

skriven

Skulle vilja tipsa om quorn, mykoprotein (svampprotein), väldigt tacksamt då substitut för kött:) finns även det att köpa som färs och dylikt i frysdisken!

Svar: Åh tack för tips, det uppskattas! :D
Mamma till Miliam ♥

Kommentera här: