Besafe ambassadör - besök hos Vti

 
Jag kan stolt berätta att jag är en av fem utvalda ambassadörer för Besafe, ett företag som utvecklar och marknadsför bilbarnstolar, gravidbälten, cykelsitsar och sporthjälmar för barn. Vi fem ambassadörer kommer bland annat bli utbildade inom barnsäkert i bilen och se till att sprida det viktiga budskapet om säkerheten i bilen för det viktigaste vi har, våra barn.

För ett par veckor sedan var jag och de fyra andra härliga mammorna i Linköping på Vti, Statens väg och transportforskningsinstitut. Där utför de bland annat krocktester och godkännande/icke godkännande av samtliga bilbarnstolar som säljs ute marknaden.

KROCKTESTET
Vi fick vara med och se två krocktester under dagen, en med framåtvänd stol och en med bakåtvänd. Krockdockan i bilbarnstolen föreställer en 3-åring och krocktestet utfördes i 50km/h. Det kom upp många tankar och känslor när jag såg krocktestet, när jag ser hur den lilla nacken tar smällen så illa i en framåtvänd men GODKÄND(!!!) bilbarnstol blir jag rädd. Min första tanke var - Hur är det möjligt att denna stolen är godkänd?! 

PLUSTESTET 
På Vti utförs även Plustestet som är ett frivillig test som bilstolsproducenter kan välja att testa sina bilstolar för. En bilbarnstol som godkänts enligt Plustestet har klarat världens tuffaste krocktest och får en extra märkning som bevis.
 I PlusTestet mäts belastningen i krockdockans nacke då det är nackskadorna som är den största orsaken till att barn dör i trafiken. Det finns inga framåtvända eller kombinationsstolar som är plusgodkända idag. BeSafe var det första tillverkaren som valde att utföra plustetstet på sina bilbarnstolar, därefter har flera företag hakat på vilket är hur bra som helst! Men jag tror och hoppas innerligt att det blir lag på att alla bilbarnstolar som säljs runt om i världen ska gå igenom det här testet. För vi har inte råd att snåla på säkerheten när det gäller våra barns liv.

Här nedanför ser ni två filmer, den ena där barnet sitter framåtvänd och den andra där barnet sitter bakåtvänd. 

Krocktest, framåtvänd bilbarnstol. Lägg extra märke till barnets nacke...


Och krocktestet i samma hastighet (50 km/h) men bakåtvänd bilbarnstol.

Väldigt tydligt vad som skyddar barnet mest vid en frontalkrock eller hur? Med detta vill jag säga till alla föräldrar där ute, vänd inte era barn för tidigt för att det är bekvämast för den som sitter framför eller för att det ser lite trångt ut vid barnets ben. Ett barns huvud är så tungt jämfört med den lilla kroppen och har inte en chans vid många (allt för många) krockar men genom att ha barnet bakåtvänd minskas risken för stora skador mycket. Idag finns det bakåtvända stolar för barn som är 120 cm och väger 25 kg. 

 
Men då kommer frågan, vad händer om man blir påkörd bakifrån och barnet sitter bakåtvänd? Det är endast 3% av olyckorna som sker i krock bakifrån och då är det oftast i lägre hastigheter. Medans det är 60% som sker framifrån i frontalkrockar...

Tankarna for runt i huvudet efter att ha sett testet och fått all information, jag fick lära mig en hel del som jag inte visste. Jag tar med mig allt jag lärde mig under den dagen och nu vill jag förmedla detta vidare till andra människor. Tillsammans ska vi sprida detta budskapet om hur otroligt viktigt det är att våra små skatter sitter säkert i bilen.
 

 Bilder lånade av Linda Blom

Kommentera här: