Varför flyttar vi till Karlstad?

När jag fick reda på min graviditet ville jag fly från Täby, bort långt från Stockholm och bygga upp vår framtid på ett nytt ställe där ingen kände mig. Jag var rädd för vad folk skulle tycka och tänka, rädd för framtiden, ja jag var rädd för allt i det läget. Men jag lugnade ner mig snabbt, accepterade läget och hittade ett riktigt lugn trots att det var svårt för mig att gå ut med graviditeten till nära och kära. Tiden gick och jag kände inget behov av flytt, jag hade allt jag behövde och trivdes väldigt bra hemma i Täby. Men när Miliam fyllde 1 så kände jag att jag var klar här, jag kände att jag ville ta nästa steg i livet och skaffa eget boende. Men andra stora händelser i livet kom imellan den stora drömmen och att göra fler stora förändringar fanns det inte riktigt ork till just då. Efter sjukhustiden och veckor av tid att tänka så bestämde jag mig för att ta upp drömmen igen, i slutet av december när jag var på benen igen så kände jag att NU måste jag flytta, jag ville inte vänta mer. Jag kände mig så redo och klar med där jag stod då och jag ville bara ta det där steget vidare. Så jag satte mig ner och kollade runt på både hyres och bostadsrätter, insåg snabbt att Täby var bara att tänka bort direkt. Så jag började fundera på Karlstad, Örebro och Västerås. Tre lite mindre städer men där allt finns. Priserna är hälften än vad det är i Stockholmsområdet, så jag kände att någon av dessa städer vill jag bo i men vilken hade jag inte valt än. Efter några dagars tänkande bestämde jag mig för Karlstad, som i mina ögon är en lugn stad och vacker stad. Jag som är ensamstående mamma och ska klara mig på en lön och samtidigt jobba rimliga tider för att få resten av vardagen att gå ihop för oss och jag ska trivas i staden där jag bor med min son, att bo i Täby är inte ett rimligt alternativ då i mina ögon. Jag ser vår framtid i Karlstad, en liten prisvärd stad där allt ändå finns. Vi kommer bo väldigt centralt och ha nära till allt. Jag tror att jag kommer kunna slappna av mera i en annan stad, en liten nystart som känns väldigt välbehövligt. Vi ska absolut inte glömma Stockholm, jag har haft en underbar uppväxt här och älskar området där jag bor! Tanken är att vi ska komma hit varannan månad och bo här över helgen, umgås med våra närmsta och njuta av tiden tillsammans. Jag ska ta med mig det ljusa stunderna och leva på det men också få chansen att lägga det mörka bakom oss och gå vidare, något som jag har haft svårt att göra tyvärr. Men nu känner jag mig redo för det, mer redo än någonsin! J Hur gjorde jag då för att få lägenhet så fort? Jag bestämde mig för att hyra lägenhet till att börja med för att få chansen att lära känna området och se om vi trivs, om vi trivs och jag känner att jag vill bo kvar så kommer jag försöka köpa lägenhet framöver. Jag tror och hoppas på att vi kommer bilda vår framtid där, jag ser staden som så lagom mycket av allt. Inte för mycket och inte för lite! Jag har inget behov av de nyaste restaurangerna eller hetaste nattlivet, jag vill ha bra förskolor och bo i ett tryggt område där jag kan gå runt ekonomisk som ensamstående förälder. Jag kollade upp ett flertal privata hyresvärldar och mailade på blocketannonser men utan resultat, tillslut la jag upp en sökes annons på blocket och då började det trilla in mail från personer som ville hyra ut. Ett helt gäng med oseriösa som fick mig att tappa hoppet helt, men så mailade en tjej mig och det lät riktigt bra. Så vi gick vidare och nu står vi har idag,vi är snart Karlstadbor och det känns såå spännande! Vi kommer hyra en 2:a på 57 kvadrat, en ljus lägenhet med öppen planlösning. Allt har gått i rasande fart och nu står vi här men flytt om 1.5 veckor, det känns så himla bra! Jag vill även passa på att skriva att utan mina fantastiska föräldrar hade detta inte varit möjligt, världens bästa stöd har ni gett mig i detta! <3
1 beaisabella:

skriven

Hej!

Tänkte bara fråga vart du köpt tallrikshyllan? Undrar även vilken kamera du fotar med och med vilken inställning? Tycker du har en jätte fin blogg. Besök gärna min :) Kramar

Svar: Hej! Det är ett loppisfynd, fotar med en Nikon D200 och jag fotar manuellt :)
Tusen tack!
Elin Mattsson

2 M:

skriven

Karlstad är en fin stad :) Har vart där ett par gånger själv :)

Kommentera här: