Klassiska semlor - recept

Idag är det fettisdagen och självklart serveras det semlor till familjen här hemma, mitt i allt packande passade jag på att sätta en deg som fick stå och jäsa under tiden. Körde på det klassiska bullreceptet från Rutiga kokboken men valde att tillsätta lite kardemumma. Hemmagjorda semlor är nog bland de godare bakverken tycker jag, så himmelskt gott! 10-12 semmelbullar (jag gjorde minisemlor så det blev det dubbla) 75 g smör 3 dl mjölk 50 g jäst 1/2 tsk salt 1 dl socker 1 st ägg 9 dl vetemjöl Fyllning: mandelmassa inkråm (gröp up semlans underdel) vispgrädde Granering; 2 dl vipsgrädde floursocker * Smält matfettet och häll i mjölken, blandningen ska bli 37 grader. Lös upp jästen i degbunken. Häll i smöret/mjölken och blanda, tillsätt sedan salt, socker och ägg samt lite kardemumma om så önskas. Rör sedan ner lite mjöl i taget och låt maskinen/händerna arbeta ordentligt med degen tills den börjar släppa degbunkens kanter och är lätt att arbeta med. Lät degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter. Ta sedan upp degen och tillsätt mjöl om den behövs, forma den till ca 12 runda bullar och låt de jäsa övertäckta på plåt i ca 20 minuter. Grädda bullarna mitt i ugnen på 250 grader i ca 7 minuter (varierar beroende på storlek på bullarna). Gröper ur en del av semlans underdel och blandar med mandelmassa och vispad grädde, det blir lite mildare smak av madelmassan och smälter in fint med resten av semlan. Supergott!  
1 anonym:

skriven

Du är så duktig och kreativ!!

2 Sandra Rogers:

skriven

Åh, jag fullkomligt älskar den där prylen som håller upp kokboken!!!

Kommentera här: