Vaniljkakor dekorerade med sockerpasta

Här hemma bakar jag för fullt inför 2 års kalaset, jag har börjat tycka att det är riktigt mysigt att få pyssla i köket. I lördags gjorde jag en deg som fick stå i kylen till i söndags då jag bakade ut kakorna. Idag stod dekorering på schemat, väldigt roligt! Valde att dekorerna med sockerpasta för första gången, det var superenkelt och blev väldigt fint tycker jag! 
Formarna jag använt till kakorna har jag klickat hem från Ebay, ni hittar dom här & här! VANILJKAKOR UTAN BAKPULVER  Jag gjorde endast hälften av receptet nedanför och det blev ca 55 kakor. 100 g strösocker (1,1 dl) 100 g florsocker (1,7 dl) 1 tsk vaniljsocker 2 st ägg 450 g vetemjöl (7,5 dl) 200 g smör Rör ihop ingredienserna i matberedare eller med elvisp (som jag använde mig av, blir lite trögt men funkar) Låt degen stå i kylskåpet minst en timme. När du ska baka ut kakorna ta lite deg i taget på mjölat bord och kavla ut. Degen ska vara ca 5 mm tjock, tryck ut kakorna med pepparkaksformar. Grädda i ugnen 8-15 minuter i 170 grader.  Kakorna ska få lite färg i kanten när dom är klara! Dekorera med sockerpasta: Knåda sockerpastan tills du känner att den går att arbeta med, ta lite socker pasta i taget och kavla ut på skärbräda. Använd dig av pepparkaksformarna och stansa ut motiven. Pensla på ett tunt lager med vit sirat på kakan och lägg sedan på sockerpastan. Jag valde även att dekorera med strössel som jag köpt på Ica.
Några kakor fick lite för mycket färg, haha.
Sockerpasta från Panduro
1 Kamilla:

skriven

Vad duktig du är, det ser både så fint och gott ut! :-)

2 Sofie:

skriven

Superfina!!! Funderar på om jag ska slänga ihop såna till min sons dop på lördag. Om jag bakar de på fredag, tror du man kan förvara dom i en försluten burk och att de är fina på lördagen trots pastan? Tacksam för svar :) Kram Sofie

Svar: Tack! Ja absolut de borde gå bra! :)
Elin Mattsson

Kommentera här: