DIY - Personliga ljus!

Vi välkomnar en helt ny kategori i bloggen, DIY! Här samlar jag Do it yourself pyssel jag gör! Idag visar jag er hur man gör personlig ljus med transferpapper. Ett superenkelt pyssel som gör det personligt och väldigt fint i hemmet! Ljusen kan du dekorera med allt! Favoritmärkets logga, familjemedlemmarnas namn, vackra mönster eller kanske en bild? (svartvitt är det som rekommenderas) Du behöver: Transferpapper (finns på bla. Panduro & Slöjddetaljer) Ett blockljus En skål med ljummet vatten Sax Utskrivare (har du bläck skrivare så köper du transferpapper för bläckskrivare, har du laserskrivare köper du för laser) Se till att kontrollera att din skrivaren klarar av transferpapper (OH-film-papper) innan du börjar samt att du skriver ut på rätt sida! (glansiga sidan ska motivet vara på).   Jag köpte ett paket med transferpapper på Slöjddetaljer, kostar 72 kr och är 2 ark gjorda för laserskrivare. Jag laddade ner olika brushes/penslar i photoshop och skrev lite fina texter/ord. Jag rekommenderar att utnyttja hela arket med en gång (använd så mycket som möjligt av ytan på transferpappret när du designar upp allt på datorn i tex, word, photoshop eller liknande.) Klipp sedan ut motivet du vill använda.  Lägg motivet i ljummet vatten tills filmen lossnar från skyddspappret. (ca 30 sekunder) Nu kommer det ofta luftbubblor och det kan se knöligt ut i kanterna. Räta till så motivet sitter rakt, kanterna är jämna och tryck ut luftbubblorna genom att försiktigt dra fingret över filmen. Fortsätt tills du är nöjd med resultatet. Nu sitter motivet fint och jag har dragit bort luftbubblor. Men för att få det att smälta in bättre använder jag ljuslack (absolut inget måste, men kanterna blir mindre synliga då) Pensla på ett tunt lager över hela ljuset! Såhär blev resultatet efter ljuslack, det blir en lätt glansig yta och motivet smälter in bättre. Låt torka och sedan är det bara att elda :)

Kommentera här: