Hur jag redigerar mina bilder

Jag får ofta frågor om hur jag redigerar mina bilder. Jag fotar alltid manuellt och ställer in kameran vid varje tillfälle. Det här är en bild där jag inte riktigt ställt in kameran korrekt för just de tillfället. Det var  skugga i den delen av rummet, medans solen lös på ordenligt i den andra. Bilden har fått ett grönt, ganska dassigt ljus som inte är speciellt fint i mina ögon. Men självklart går det att fixa i photoshop.  Jag använder just den här bilden för att ni ska få se hur stor skillnad det kan bli av att fixa till ljuset.

Jag har redigerat bilden i Camera Raw som finns i de flesta photoshop. Jag har ändrat temperaturen (Mer blått istället för gult, samt mindre mer rosa istället för grönt) Har ökat vitbalansen, exponeringen och kontrasten. Resultatet blev såhär! Jag tycker att det ser mera rent och hemtrevligt ut. Den här enkla sortens redigering tar inte många sekunder att fixa, självklart kan man göra det mycket mer avancerad och vara mera noggrann men det här räcker gott och väl tycker jag.

Kommentera här: