Amma offentligt.

Nu tar jag fram mina åsikter, ni får tycka precis vad ni vill om dom men så här tycker och känner jag. Jag ammade i 7 månader, sen valde Miliam själv att sluta. Hade inte han slutat innan 8 månader hade jag valt att sluta amma honom, han var tillräckligt stor för att äta den maten jag äter och börja "släppa taget". Att amma fram till året tycker jag är helt okej! Men jag skulle personligen inte välja att amma längre än så, barnen börjar (oftast) på förskola vid 1-1.5 års ålder och det kommer mycket nya människor. Att amma (enligt mig) binder väldigt starka band till mamman, vilket är super bra! Men någon gång ska dom banden lossas lite för att mamman själv ska kunna jobba och barnet ska gå på förskola, blir det inte lättare om man väljer att trappa ner på amningen innan detta sker? Att amma är fantastiskt, det är mysigt och relationen du får med barnet går inte att beskriva. Men alla tycker inte så, det respekterar jag. Nu till ämnet, amma offentligt Var jag ute på stan när M var liten och satt på ett fik valde jag att sätta mig lite längre ifrån andra/eller vid ett bord nära ett hörn och ha en filt runt Miliam. Det var inga som helst problem! Jag kände mig lugnare när folk inte kom och gick fram och tillbaka. Sen finns det många mammor som inte har några som helst problem att amma mitt på stan i stor folksamling. Det är starkt gjort tycker jag! Men sen är det folk som tycker att det är fel att göra så, jag tycker inte att det är fel. Men samtidigt förstår jag folk som inte uppskattar det lika mycket. Nu menar jag inte att det är fel att amma sitt barn offentligt utan på vilket sätt man gör det. Jag tycker att man  kan lägga en filt om barnet när man är på ett café eller restaurang, det skadar inte barnet och det förstör inte amningen. Nu menar jag såklart inte att ni ska dränka barnet i filten, en lätt filt runt/nära barnet, det stör inte barnet någonstans. Stör sig folk på det får dom nog ta sina två ben och gå iväg. Amning är naturligt, de flesta väljer att amma, men på olika sätt. Robert Aschberg tog upp detta i sitt program Trolljägarna, ni hittar klipper här. Några mammor har tillsammans skapat en kampanj som heter "Du kan amma här".  Mammorna har även gjort en video som blivit rätt stor på bl.a. youtube. Videon hittar ni här Att kvinnorna blivit mordhotade är hemskt och ingen borde få uppleva hot. Tyvärr tycker jag att dom gick för långt i videon, men jag förstår budskapet mer än väl.   Kortfattat, amning är fint i mina ögon. Jag har själv upplevt det och jag vet hur man kan bli bemött av andra. Men när man ammar får man kanske tänka på vilket sätt man gör det. Jag menar inte att man ska "gömma" sig, men man måste inte flasha extra bara för att man kan och vill gå emot andra. Kvinnor ska självklart ha rätt att amma offentligt och samtidigt ska alla få framföra sina åsikter (utan hot och personliga påhopp). Varför inte mötas på mitten? Nu kommer min fråga... Hur ser ni på det här? Bild från mama.nu

Kommentera här: